کارمزد تراکنش کارت خوان ها در سال 1402

بعد از سال ها، طرحی جدید برای دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان اعلام شد و هر تراکنش شامل کارمزد جدید می شوند؛ اما جزئیات دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان چگونه می باشد؟ چه صنوفی باید کارمزد پرداخت نمایند و مبلغ کارمزد در طرح جدید به چه صورت می باشد؟ ۱۱ سال از آخرین تغییرات کارمزدی شبکه پرداخت کشور می‌گذرد و بانک مرکزی از طرح جدید دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها رونمایی کرده و قرار است تمامی تراکنش‌های انجام شده با کارتخوان ها مشمول این طرح کارمزد شوند.

کسب و کارهایی که از کارتخوان استفاده میکنند می بایستی در ازاری هر تراکنش انجام شده رقمی بین ۱۲۰ تا ۴ هزار تومان کارمزد پرداخت نمایند. بنابر اعلامیه صادر شده از بانک مرکزی، از تاریخ 4 تیر ماه سال 1402 کسب و کارهایی که از دستگاه های کارت خوان استفاده می کنند به جز برخی صنوف مانند سوپرماکت ها یا نانوایی ها، به همراه درگاه های پرداخت اینترنتی می بایست کامزد پرداخت کنند. همانطور که گفته شد مقدار کارمزد بستگی به میزان هر تراکنش از ۱۲۰ تومان تا حداکثر ۴ هزار تومان تعیین گردیده است. یکی از چالش های نظام بانکی در ایران، ناتراز بودن هزینه های خدمات رسانی با درآمدهای آن می باشد. اما چالش ها و مشکلات نظام بانکی به این موضوع ختم نمی شود؛ برای مثال، بانک ها تا چندی بیش در حالی خدمت پیامک تراکنش ها را ارائه می دادند که کارمزد خدمات پیامک آن ها هیچ وقت تغییر نمی کرد و ثابت بود. ثابت بودن مقدار کارمزد بدین معنا بود که افراد با حتی کوچک ترین خریدی، پیامک کارمزد را دریافت می کردند. ارسال پیامک های انبوه حتی برای خرده خرید ها هزینه بسیاری بر دوش بانک ها می گذاشت و در آخر منافع آن برای بانک ها با هزینه ارسال این پیامک ها هم خوانی نداشت. این موضوع باعث شد تا به مرور زمان، نظام بانکی در حرکتی اصلاحی تغییراتی در زمینه کارمزد ها ایجاد نماید. به عنوان مثال اکثر بانک ها نرخ ارسال پیامک برای کارمزد را افزایش دادند، بعضی از بانک های دیگر نیز پیامک تراکنش های کمتر از میزان مشخص شده ای را حذف کردند و...
 

طرج جدید کارمزد

طرح جدید کارمزد برای تراکنش های خرید کارتخوان

با توجه به چالش های پیش آمده نظام بانکی برای کارمزد تراکنش های کارت خوان، بانک مرکزی در حوزه ای دیگر وبه منظور کارآمدتر شدن شبکه وارتقای سطح خدمات به کاربران و پرداخت الکترونیکی کارآمد تر، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش کارتخوان ها اعمال نمود و طرح جدید از تاریخ 4 تیر ماه سال 1402 مرحله به مرحله اجرا خواهد شد. بخشی از کارمزد تراکنش های خرید، از این پس به این شکل پرداخت می گردد:

  • برای تراکنش های کمتر از ۶۰۰ هزار تومان، کارمزد برابر با ۱۲۰ تومان می باشد.
  • برای تراکنش های بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان، کارمزد برابر با دو صدم درصد مقدار خرید می باشد( تا حداکثر ۴ هزار تومان)
     

بنابراین میزان کارمزد به ازای هر تراکنش، مانند جدول زیر خواهد بود:

مبلغ تراکنشمیزان کارمزد(تومان)
یک میلیون تومان200
دو میلیون تومان400
سه میلیون تومان600
پنج میلیون تومان1000
ده میلیون تومان2000
بیست میلیون تومان و بیشتر4000

 

در طرح جدید چه کسانی مستلزم به پرداخت کارمزد می باشند؟

طبق خبررسانی های ارائه شده توسط رسانه بانک مرکزی و دیگر بانک ها، پرداخت کارمزد در این طرح جدید، تنها بر دوش کسانی که کارتخوان دارند نیست بلکه بانک صادرکننده کارت به ازای هر تراکنش انجام شده، می بایست ۲۵ تومان پرداخت نمایند. علاوه بر صاحب کارتخوان و بانک صادر کننده کارت، بانک پذیرنده یعنی بانکی که کارت خوان را ارائه داده است نیز به ازای هر تراکنش پنج صدم درصد را به عنوان کارمزد پرداخت خواهد کرد. برخی صنوف از پرداخت کارمزد تراکنش معاف می باشند.طبق جدول زمانی اجرای بخشنامه بانک مرکزی، در طرح جدید پرداخت کارمزد، برای برخی از صنوف اجرا نخواهد شد. فهرست این صنف ها به ذکر زیر می باشد:

  • نانوایی ها
  • فروشگاه های محصولات غذایی و خواربار فروشی
  • خدمات درمانی مانند بیمارستان ها و داروخانه ها
  • فروشندگان محصولات مربوط به سوخت
  • صنایع دستی هنری و فروشگاه های تجهیزات مربوطه
  • حمل ونقل درون و حومه شهر صنف تاکسیرانی ها و کرایه اتومبیل مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
  • فروشندگان روزنامه و دکه های روزنامه فروشی
  •  دفتر خدمات مخابراتی راه دور و محلی